1. Accueil
  2. EN
  3. Studying at ULB
  4. Find your course
  5. UE
SOCA-D555

Questions approfondies de la professionnalisation du travail social

academic year
2023-2024

ECTS credits

5

Language(s) of instruction

french

Course content

The course consists of four sections:

The first section defines the concepts of professions and of professionalization, examines the theories on the professions and theoretical and social challenges of the professionalization.

The second section studies the historical evolution of the training and the profession of social work since the beginning of the 20th century: from the “canonical” jobs of social work (social worker, youth worker) to the new jobs. It presents the current structure of the employment of the social action branch and establishes a mapping of the different field of social intervention (structure of employment and professions). It addresses then the collective bargaining and the role of the professional groups in the organization of the social action sector.

The third section analyses the impact of social policies and institutional dynamics on the professional reorganizations of the social work branch and the new configurations of the jobs.

The fourth section examines the impact of the changes occurred in the social work sector on social and professional identities of social workers. The course will try to understand the effects of the public policies and the social intervention changes; the injunctions of empowerment and the individual responsibility of users on social workers identities.

Objectives (and/or specific learning outcomes)

The course is related to the sociology of professions in the social work sector. More precisely, it examines the professionalization process of jobs in the social action sector from the historical, political and identity point of view (professional identity).

The course addresses the history of the initial and the vocational training of social work, the evolution of professions in the social action branch, the role of the State in the new configurations of social action jobs and the impact of the sector changes on professional identities of social workers.

Teaching methods and learning activities

Ex-cathedra course.

References, bibliography, and recommended reading

Aballéa F. (2000) Travail social et intervention sociale : de la catégorisation à l’identité, Recherche et Prévision, n°62.

Bajoit G, Franssen A, Ska V., Albert V., Walthéry P. (1996-1997) Le métier d’assistant social, Travailler le social, n° 17, pp. 36-65

Chopart J-N. (1997) Les professions sociales : de la certitude professionnelle au modèle de la compétence ?, in Warin Ph. (sld), Quelle modernisation des services publics ? Les usagers au cœur des réformes, Paris, La Découverte.

De Ridder G. (1997) Les professions de l’intervention sociale : l’éclatement ? in De Ridder G. (1997) (sld), Les nouvelles frontières de l’intervention sociale, Paris, L’Harmattan.

Dubar C. (1991) La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles, Paris, Colin, Coll « U ».

Dubar C., Tripier P. (1998) Sociologie des professions, Paris, Armand Collin.

Guelamine F. (2001) Travail social et immigration : les faces cachées de la « différence culturelle ». La construction d’une altérité ambiguë par les travailleurs sociaux, Les Cahiers du Cériem, n°8, p.9-22.

Hamzaoui M. (2008) « Nouvelles configurations des métiers du social: formation et professionnalisation », TEF, travail emploi formation, (8).

Hamzaoui M. (2008) Les figures indécises : le cas des travailleurs sociaux, Travail-Emploi-Formation, n°9, p. 4-7.

Hamzaoui M. (2008) Les formes contemporaines de l’univers professionnel du social, Pensée plurielle, 2,n° 18, p. 103-108.

Ion J. (2009) Travailleurs sociaux, intervenants sociaux : quelle identité de métier ?, Informations sociales, 2, n°152, p. 136-142.

Ion J., Ravon B. (2005) Les travailleurs sociaux, Paris, La Découverte, Coll Repères.

Maurel E. (2000) De l’observation à la typologie des emplois sociaux, in Chopart J.-N (sld) Les mutations du travail social, dynamiques d’un champ professionnel, Paris, Dunod.

Nolmans M. (2008) Evolution, dispersion et complexification des métiers du social, Travail-Emploi-Formation, n°9, p. 60-69.

Sanchez-Mazas M., Tschopp F. (2010) (sld), La rationalisation des métiers du social, Les politiques sociales, n°1-2.

Vedelago F. (1996) Les travailleurs sociaux : incertitudes et limites du processus de professionnalisation in P. Guillaume (sld) La professionnalisation des classes moyennes, Talence, Ed. de la Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine.

Other information

Contacts

Institut de sociologie

Avenue Jeanne 44

1050 Bruxelles

13th floor, room S13 109

nouali@ulb.ac.be

Evaluation

Method(s) of evaluation

  • Oral examination

Oral examination

Oral examination

Language(s) of evaluation

  • french

Programmes