année académique
2025-2026

Crédits ECTS

5

Langue(s) d'enseignement

Néerlandais

Contenu du cours

Dit vak biedt een brede inleiding tot het studiegebied van arbeid vanuit een sociologisch perspectief. We beschrijven het arbeidsbestel aan de hand van drie arena’s: de arbeidsorganisatie, de arbeidsmarkt en de arbeidsverhoudingen.

Thema’s die aan bod komen zijn de volgende:

  • Een conceptuele afbakening van het de drie arena’s van het arbeidsbestel
  • De historische ontwikkeling van het arbeidsbestel
  • De arbeidsorganisatie: wetenschappelijk management en nieuwe modellen van arbeidsorganisatie
  • De arbeidsmarkt: definities, actoren en wetenschappelijke theorieën
  • De periferie van de arbeidsmarkt: flexibilisering en niet-standaard werk
  • De arbeidsverhoudingen: definities, actoren en wetenschappelijke theorieën
  • Technologie en de toekomst van werk
  • Arbeidskwaliteit in België en in Europa
  • Arbeid en globaal kapitalisme: internationale arbeidsdeling en ongelijkheid
  • Gezonde arbeid op een duurzame arbeidsmarkt: blauwdruk van een model voor de toekomst

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

Het algemene doel van deze cursus is de studenten een breed, maar inleidend inzicht te geven in de basisconcepten, de verschillende deelaspecten en historische en hedendaagse discussies in het domein van de sociologie van arbeid en arbeidsverhoudingen.

Hierbij staan de volgende eindcompetenties centraal:

  1. Cognitieve vaardigheden – De studenten zijn bekend met de sociologische studie van arbeid als een sociale activiteit;
  2. Cognitieve vaardigheden – De studenten kennen de belangrijkste actoren, instituties en deelgebieden van het arbeidsbestel;
  3. Cognitieve vaardigheden – De studenten kennen de belangrijkste theoretische benaderingen in de sociologische studie van arbeid, de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen – met inbegrip van evoluties en hedendaagse verschijningsvormen;
  4. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de belangrijke individuele en maatschappelijke gevolgen van de manier waarop arbeid en tewerkstelling worden georganiseerd in de pre-industriële, industriële en laatindustriële samenleving;
  5. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de belangrijkste evoluties en conflicten rond de organisatie van arbeid binnen arbeidsorganisaties (mesoniveau) en binnen de samenleving als geheel (macroniveau);
  6. Cognitieve vaardigheden – De studenten hebben inzicht in de achterliggende oorzaken en verklaringsgronden voor hedendaagse debatten en conflicten op het terrein van arbeid en arbeidsverhoudingen;
  7. Cognitieve vaardigheden – De studenten kunnen het theoretische en conceptuele kader dat wordt aangereikt binnen deze cursus op een kritische manier toepassen op actuele thema’s op het vlak van arbeid en arbeidsverhoudingen.

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

Syllabus (beschikbaar bij de start van het semester) bevat alle leerinhoud en is dan ook verplicht.

Lesslides waarin de hoofdlijnen van de leerinhoud worden samengevat en relevante bijkomende informatie wordt gegeven. Deze worden gepubliceerd op Canvas.

Reader met relevante hoofdstukken en artikels, beschikbaar op Canvas in pdf-formaat. De verplichte leerinhoud kan worden aangevuld met bijkomende informatie uit de reader. Echter de inhoud van de reader behoort niet tot de verplichte leerinhoud.

De cursus bestaat uit een reeks van hoorcolleges, eventueel aangevuld met gastcolleges over een actueel thema op het vlak van arbeid en tewerkstelling. Zowel de avond- als de dagstudenten worden verondersteld dezelfde lesinhoud te beheersen.

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

Autres renseignements

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Autre

Autre

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles)

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Langue(s) d'évaluation

  • Néerlandais

Programmes