année académique
2025-2026

Crédits ECTS

5

Langue(s) d'enseignement

Néerlandais

Contenu du cours

Deze cursus is bedoeld als een grondige introductie tot het ruime veld van reclame en marketingcommunicatie. De nadruk ligt op theoretische basisinzichten, onderbouwd door cases en getuigenissen uit de praktijk. 

De cursus omvat 3 delen. 

  1. In een eerste deel wordt dieper ingegaan op de betekenis en de rol van reclame en marketing communicatie voor merken. Het marketingcommunicatieplan wordt toegelicht, met daarin ruime aandacht voor effectmodellen, strategiebepaling, o.a. in functie van product life cycle. Er wordt dieper ingegaan op een aantal relevante marktsegmentatiemodellen en het afbakenen van doelgroepen voor marketingcommunicatie. De studenten worden vertrouwd gemaakt met de belangrijkste reclameconceptstrategieën en hun effecten. Er wordt ruim aandacht besteed aan het concept van geïntegreerde marketingcommunicatie. De verschillende mediakanalen worden gepresenteerd en kritisch  belicht. Ook wordt aandacht besteed aan de bewezen effectmetingen van reclame en marketing communicatie.
  2. In een tweede deel worden de belangrijkste sub-disciplines van marketing communicatie in detail behandeld : public relations, sponsoring, e-communicatie, direct marketing en activatiecommunicatie.
  3. In een derde deel wordt reclame en marketing communicatie in een ruimere context gesitueerd. Met name wordt de plaats en functie van reclame in de media economie besproken met rollen en spelers. Er wordt uitgebreid stil gestaan bij de ethische aspecten van reclame en marketing communicatie, en kritische reflecties vanuit een maatschappelijk oogpunt.
    Tenslotte worden actuele thema’s behandeld.

De cursus is gebaseerd op de actuele wetenschappelijke kennis van reclame en marketingcommunicatie, zowel binnen België als internationaal.

Voor de cursus worden eveneens een aantal gastsprekers uit de bedrijfswereld uitgenodigd met een relevante praktijkervaring m.b.t de behandelde onderwerpen. Zij presenteren praktijkcases.

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen: 

  • De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen. 
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie.
  • De studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

De lessen worden begeleid door een powerpointpresentatie bij wijze van leidraad en illustratie. Deze presentatie vormt een overzicht en samenvatting van de cursus en bevat divers illustratiemateriaal. Deze powerpointpresentatie (slides) wordt elektronisch ter beschikking gesteld van de studenten. De praktijkcases van gastsprekers worden enkel tijdens de hoorcolleges zelf geïllustreerd. De studenten ontvangen ook een aantal recente wetenschappelijke artikels mbt het onderwerp van reclame en marketing communicatie.

Indien de studenten naast dit cursusmateriaal complementaire handboeken wensen te gebruiken, kunnen volgende basishandboeken aangeraden worden:

  • De Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den Bergh, J. (2015), Marketingcommunicatie, Pearson Education benelux (5de editie), 456 p.
  • Van Dyck F. (2013), Reclame: dood of levend, Lannoo Campus, 186p.

Autres renseignements

Informations complémentaires

Marketingcommunicatie (vub.be)

Campus

Autre campus

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Autre

Autre

De examenstof bevat volgende onderdelen:

  • de powerpointpresentatie bij de hoorcolleges, aangevuld met mondelinge toelichtingen docent;
  • de wetenschappellijke artikels bij de cursus;
  • de praktijkcases van gastsprekers.

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles)

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Langue(s) d'évaluation

  • Néerlandais

Programmes