1. Accueil
  2. FR
  3. Étudier
  4. Offre de formation
  5. UE
POLI-D511

Institutions and Political Representation

année académique
2023-2024

Titulaire(s) du cours

Nathalie BRACK (Coordonnateur) et David Talukder

Crédits ECTS

5

Langue(s) d'enseignement

anglais

Contenu du cours

Ce cours vise à fournir une meilleure compréhension du concept de représentation et des questions connexes telles que la responsabilité, et à analyser les institutions clés des démocraties contemporaines : les partis et les parlements.

This class aims to provide a better understanding of the concept of representation and its challenges, and at analysing the key institutions of contemporary democracies: parties and parliaments.

Objectifs (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques)

A la fin du cours, les étudiants doivent :

  • Avoir une bonne connaissance théorique des différents sens de la représentation politique
  • Être capable de comprendre et de synthétiser une large littérature scientifique liée à la représentation et aux institutions politiques
  • Avoir développé des capacités d'esprit critique, de discussion et d'écriture
  • Avoir une bonne compréhension du fonctionnement d'une assemblée législative sous tous ses aspects : travaux parlementaires, groupes de partis, commissions, profils de députés individuels, etc.
  • Être capable d'analyser les débats liés aux questions de représentation.

At the end of the course, students should:
• Have a good theoretical knowledge of the various meanings of political
representation
• Be able to understand and synthesise a large scientific literature related to
representation and political institutions
• Have developed critical thinking, discussion and writing skills
• Have a good understanding on the functioning of representative democracy in all its
aspects
• Be able to analyse debates related to issues on representation and legislative
politics.

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages

Les cours se composent de conférences, de conférences d'invités et de discussions de groupe. L'idée est que vous avez déjà traité les informations théoriques en faisant la lecture préparatoire, afin que nous puissions discuter des textes pour approfondir vos connaissances sur le sujet à l'étude. En fonction de la situation sanitaire et de la salle de classe dont nous disposons, le groupe pourra être divisé en 2 pour les séances de discussion. Vérifiez régulièrement les UV et vos e-mails.

Le cours s'appuiera sur ces types de matériel:

- Diapositives PowerPoint

- Conférencier(s) invité(s)

- Lectures obligatoires (et podcasts)

- Discussions en classe (ou en équipes)

Matériel de cours: Les étudiants auront accès au matériel de cours, qui sera disponible sur l'UV. Ce matériel est couvert par la réglementation des droits de propriété intellectuelle, vous n'êtes donc pas autorisé à le partager en dehors de l'UV. En vous inscrivant au cours, vous acceptez ces conditions relatives au matériel de cours.

Support(s) de cours

  • Université virtuelle

Autres renseignements

Contacts

David Talukder

david.talukder@ulb.be

• Virtual University: POLI-D-511 2023-2024
• Office hours: Thursday, by appointment

Campus

Solbosch

Evaluation

Méthode(s) d'évaluation

  • Autre

Autre

The examination for this course consists of a personal essay (90%) and weekly questions and answers (10%). 
Students need to write a 2000-word personal essay (thus without any external assistance including AI instruments) in which they argue for or against a particular statement. A list of statements will be made available on the UV in week 7. Students have to pick one of these statements in advance. The essays will be graded based on the quality of the academic writing style, the student's engagement with the readings/literature, and the clarity of the argument. Students are advised to stick to the word count. A 10% margin is allowed, but essays that are too long/short will be penalised.
In addition, students can take part in a group discussion in week 10. During the discussion you will be grouped with students who discuss the same statement. The aim is to exchange ideas about how to approach it, and discuss/compare your different perspectives on it. The group discussion also allows students to ask questions about their essay to each other and the lecturer. As such, it allows students to jointly reflect on the course, and what they have learned. This is also the only moment during which they can get feedback on their work prior to submission. 

Second, students need to submit one (200 hundreds words) question about the weekly readings for each week in which there is a (guest) lecture (except for week 1) and reply to at least one question asked by another student. The students come up with these questions themselves and may consider asking them during class. An online forum will be provided on the UV where student can submit their questions, and interact among themselves.
 

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles)

In short, students are thus graded on two elements:
- Individual assignment: 2000-word essay (90%) — deadline: 23/12
- Weekly questions and answers (10%) — deadlines: weeks 2-6 before class

Langue(s) d'évaluation

  • anglais

Programmes